Jeg, Tue, har været på ’test tur’ på Scotts nye 2017 Spark RC 900 Worldcup. Og hold da op…!
Som man siger, så er det ikke kun udstyret, der tæller – men med de to flotte OL-guldmedaljer i mtb i år, kørt på Scott Spark, har det givetvis været til stor hjælp.
Det første, jeg oplevede på turen, var, hvor stiv ramme, bagstel og hjul er blevet i forhold til tidligere modeller. Stort set ingen flex i sving, heller ikke hvor det samtidigt er meget ujævnt i terrænnet. Denne oplevelse af kontant stivhed kan med sikkerhed også tilskrives de nye boost hjul, hvor det bredere nav gør en forskel. Her er det også helt afgørende, at Scott har formået at skabe et bagstel i et stykke – helt uden link-forbindelser ved baghjulet. Man føler også virkeligt, at al pedalkraft ender direkte i baghjulet og ikke forsvinder ud i et ustabilt stel.
Mht. affjedringen, mente jeg sidste år, at nu havde Scott opnået det maksimale, men det kunne jeg konstatere ikke være tilfældet efter denne prøvetur. Normalt får jeg lidt ’sovende fingre’ efter en halv times kørsel i skoven. Det var der slet ikke noget af på den nye Spark 2017 – måske har jeg også fået en hjælpende hånd fra de Syncross silikone-håndtag, som jeg havde sat på, men alt tyder på, at den store ændring i affjedringen, er en forbedring af de helt afgørende.
Scott har, som sædvanligt, valgt et par formidable dæk til denne cykel. Schwalbe Rocket Ron leverer den tryghed, som gør fornøjelsen i skoven endnu større. Man har et sikkert greb i underlaget, også selvom sporet flere steder var frosthård, iset og ujævnt.
Der er tit små ting, som har stor betydning. Den ændrede kronrørs-vinkel, som er blevet mindre stejl, giver hjulet et meget nemmere forløb over ujævnheder, og man føler på intet tidspunkt, at man mister kontrol. I denne henseende oplevede jeg en mærkbar forbedring i forhold til forhjulets møde med større forhindringer.
Med den nye Sram Eagle geargruppe er spredningsproblemet løst for cykler med én klinge foran. Kassetten med de 12 tandhjul og et spænd fra 10 til 50 tænder gør, at der ikke mangler gear – hverken op eller ned. Den udveksling, der sidder som standard på Sparken, er givetvis forberedt til stigninger, vi ikke kommer ud for her i Danmark. Jeg valgte derfor at skifte klinge, og gå 2 tænder op foran til 34 tænder. Alt i alt er det et fantastisk velfungerende gearsystem med et præcist og hurtigt skifte.
Den endelige konklusion er: En fully, fuldblods racer på 10 kilo, total kontrol og balance.
Cyklen lander på en udsalgspris på 49.995,-kr. og pga. den store efterspørgsel er det en god ide at reservere hurtigt. Så kan cyklen formentlig ‘allerede’ leveres i det tidlige forår.
M.v.h. Tue